Pagina's

woensdag 9 mei 2012

NMBS schrapt treinverkeer op maandagen



Recordverlies van 500 miljoen euro noopt NMBS tot drastisch besparingsplan

De vakbonden en de directie van de NMBS hebben na moeizame onderhandelingen een akkoord bereikt over een drastisch besparingsplan voor de Belgische spoorwegmaatschappij. Vanaf 1 september zullen de treinen niet meer rijden op maandagen.



Eerder deze week raakte bekend dat de NMBS in 2011 een recordverlies heeft geleden van meer dan 500 miljoen euro. De spoorwegmaatschappij geeft nog steeds meer geld uit dan dat er geld binnenkomt, waardoor de schulden jaar na jaar blijven stijgen. Om tegen 2015 uit de rode cijfers te komen, hebben de vakbonden en de directie van de NMBS een akkoord bereikt over een bijzonder drastisch besparingsplan. In dat plan wordt het personeel van de NMBS grotendeels gespaard. De reizigers worden dan weer zwaar getroffen, want in het plan staat dat er voortaan geen treinen meer zullen rijden op maandagen. 

De vakbonden reageren tevreden op het bereikte akkoord. Volgens Jos Digneffe (ACOD Spoor) hebben de vakbonden hun slag thuisgehaald: "in het eerste plan van de directie was er sprake van 100 naakte ontslagen en een volledige schrapping van het reizigersverkeer in het weekend - dat was voor ons absoluut onaanvaardbaar", zegt de vakbondsman. "In plaats daarvan verliest er niemand zijn job en kunnen de dagjestoeristen in het weekend nog steeds met de trein reizen. Cijfers hebben trouwens aangetoond dat er meer wordt bespaard door het treinverkeer op maandag stil te leggen, dan dit in het weekend te doen", besluit Digneffe.

ACV-Transcom sluit zich volledig aan bij de woorden van Digneffe. In een persmededeling zegt de vakbond dat het huidige werkrooster niet meer van deze tijd is. "Welke winkel of welk restaurant is er dezer dagen nog zeven dagen op zeven open? Als zelfs de beenhouwer of de kok een sluitingsdag heeft, dan wordt het hoog tijd dat ook de NMBS de 21e eeuw binnenstapt."

Hoewel de treinreiziger op het eerste zicht het zwaarst wordt getroffen, ziet ACV-Transcom ook een positief element aan het plan. "Door op maandag niet te werken, bewijzen we de reizigers eigenlijk een dienst ", zegt Michel Neufcoeur. "De meeste stakingen worden op maandag georganiseerd, om het personeel een verlengd weekend te garanderen. Als we hadden beslist om op woensdagen geen treinen meer te laten rijden, liepen de reizigers het risico om twee dagen treinloos te zijn. En dat wilden we hen echt niet aandoen", bevestigt Neufcoeur.






6 opmerkingen:

  1. En niemand die ze afvraagt waarom ze die wet pas van 1 september gaan invoeren? Als ze zoveel geld kunnen besparen, waarom voeren ze het dan niet vanaf volgende maand in? Een kleine paradox: als binnenkort de treinen niet meer rijden op maandag, en maandag toch de stakingsdag bij uitstek is ( zoals ze zelf zeggen ), snap ik niet goed hoe dom de vakbond kan zijn om deze maatregel te nemen. Langs de andere kant,lijkt dit echt wel de eerste maatregel die in het belang van de burger lijkt te zijn genomen n; een verlengd weekend.Dit is dus echt wel een primeur! Ik zou bijna zeggen revolutioneel, maar zo naïf ben ik niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. trol, gij snapt ni da dees een mop is

      Verwijderen
  2. Zou het kunnen dat het enkel de directie en hogere kaders zijn die op maandag niet meer hoeven te zerken? Ik heb het ook maar van horen zeggen hé...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. haha, was er bijna ook in getrapt :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. da moeje doen dan jonge!!! ge bespaard daar wel das waar, ma de ravage die wij boze treinebruikers zulle aanichte...zal wel wa meer geld koste dan ge kunt bespare, ge zeit goe zot geworde asge da doet!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. What's up everyone, it's my first pay a visit at this
    site, and piece of writing is genuinely fruitful designed for me, keep
    up posting such content.

    Here is my homepage :: musicos

    BeantwoordenVerwijderen